woensdag 27 augustus 2008

Ontbijt op bed

Mijn moeder heeft door de jaren heen wel 100 keer ontbijt op bed gehad. Natuurlijk was er met moederdag een uitgebreid ontbijt op bed met een eitje, jus d'orange, thee, croissants en dergelijken.
Maar ook op vrije dagen kon zij een door ons zelfgemaakt ontbijtje verwachten. Dan stonden wij "extra" vroeg op om mama te "verrassen" met een waanzinnig lekker, vol liefde bereid ontbijt.

Terugdenkend bestond dit meestal uit aangebrande toast, na 1 keer roosteren was de kleur natuurlijk nog niet goed en ging de hendel van de broodrooster vrolijk nog een keer omlaag. Ook kreeg ze een lekker kopje thee, door het te laat uithalen van het zakje dat voor een hele pot bedoelt was. De thee had de kleur van koffie en de substantie van snert. Het theezakje was gescheurd en wij hadden geprobeerd wat theeblaadjes te redden van de verdrinkingsdood, dit was jammerlijk mislukt. Achteraf gezien zal een vork daar ook niet de meest effectieve methode voor zijn geweest.
Natuurlijk mocht ook een hard gekookt eitje niet ontbreken. Al werd vaak vergeten het ei ook daadwerkelijk te koken. Werd dit niet vergeten dan gooiden wij het ei er pas in als het water al kookte en haalden hem na lang wachten (waarschijnlijk een minuut of 2) alweer uit de pan.
Dan was er ook nog de bos bloemen die wij liefdevol in de tuin hadden geplukt. Met ons geringe verstand van tuinieren was na dit ontbijt de tuin geheel ontdaan van de paar bloemen die de kans hadden gehad te gaan bloeien.
Vervolgens werd alles op een dienblad gezet en al ruziend (wie mag er dragen, wie doet de deur open etc) naar mama gebracht, die vervolgens natuurlijk erg verrast en met veel dankbaarheid en genegenheid van haar ontbijt genoot.

Mijn dochter is inmiddels 6 en dus oud genoeg om dit soort geniale plannen te bedenken. Het was wachten op de dag dat ik wakker zou worden van gerommel in de keuken. Vandaag mocht ik mij gelukkig prijzen, de dag was aangebroken.
Het is vakantie dus ik kan wat langer blijven liggen en normaal gesproken gaat Keelin dan even tv kijken maar vanmorgen werd ik wakker van dichtslaande keukenkastjes, borden die tegen elkaar kletsen en de koelkast die onafgebroken open en dicht gaat.
Onwillekeurig begin ik te glimlachen want ik weet dat ik vandaag een zelfgemaakt ontbijt op bed krijg. Ik hou mijn hart vast voor wat komen gaat maar besluit mij nog een keer om te draaien en te doen alsof ik slaap tot mijn ontbijt arriveert.

Na enige tijd hoor ik voetstappen richting mijn kamer komen en hoor ik mijn dochter zachtjes zeggen dat ik wakker moet worden. De slaap uit mijn ogen wrijvend ga ik rechtop zitten en onder duizend bedankjes neem ik mijn ontbijt aan. "Speciaal voor jou ontbijt op bed," verteld Keelin glimmend van trots. Terwijl ze bij me in bed klimt en tegen mij aanschuift neem ik de eerste verrukkelijke hap van mijn bevroren boterham met ham en een slok cola zonder prik.

Geen opmerkingen: